MNIEJ PLASTIKU W ŚMIETNIKU






1. Motywacja

Co zrobić, żeby dziecku chciało się chcieć? Jak „poruszyć” jego wewnętrzną motywację?

  
PoRady to cykl rozmów przygotowanych i poprowadzonych przez ekspertów specjalnie dla rodziców. Tematyka odcinków została wybrana przez grupę ponad 9000 rodziców biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę Librus i jest odpowiedzią na ich realne potrzeby. 

Celem cyklu jest wsparcie rodziców w zakresie wychowania, rozwoju i edukacji dziecka. 

W pierwszym odcinku „Motywacja. Co zrobić, żeby mi się chciało chcieć, tak jak mi się nie chce”eksperci przekażą swoje spostrzeżenia na temat rozbudzania w dziecku motywacji zewnętrznej i wewnętrznej z równoczesnym poszanowaniem potrzeby jego niezależności. 

Zapamiętaj!

Motywacja:

  • odnosi się do sfery psychicznej człowieka, 
  • jest procesem regulującym nasze zachowania,
  • jest utożsamiana z chęcią, wolą, wzbudzaniem w sobie energii wykorzystywanej do rozpoczęcia, kontynuacji i finalizacji zaplanowanego działania,
  • wiąże się z realizacją naszych potrzeb.


Wyróżnia się motywację zewnętrzną, w której wykorzystuje się różne motywatory – nagrody, kary oraz wewnętrzną, tzw. automotywację, która sprowadza się do pobudzania samego siebie w celu realizacji zadań. 

Człowiek odczuwa wiele różnorodnych potrzeb, wśród nich potrzebę autonomii, czyli niezależności i swobody w podejmowaniu samodzielnych decyzji oraz potrzebę kompetencji, czyli rozwoju i relacji z ludźmi. 

Rozpoznanie potrzeb i celów dziecka jest jednym ze sposobów pobudzania jego wewnętrznej motywacji. 




JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

Siedem rad, dzięki którym wiesz jak się uczyć

  1. Dbaj o koncentracje (wyślij urządzenia mobilne i inne rozpraszacze “do pudełka”, wyłącz, odsuń z zasięgu wzroku; pozwól sobie na efektywną pracę z zadaniem).
  2. Uporządkuj miejsce pracy (oprócz “zneutralizowania” rozpraszaczy, zadbaj o to, by było ci wygodnie).
  3. Twórz skojarzenia (im śmieszniejsze i bardziej absurdalne, tym lepiej- więcej zapamiętasz).
  4. Wykorzystaj kolory (podkreślaj, rysuj, baw się notatkami, spraw by były jak najbardziej osobiste).
  5. Stwórz grupę (sprawdź, może powtarzanie materiału z przyjaciółmi będzie bardziej efektywne i przyjemniejsze, niż mierzenie się z nim samodzielnie).
  6. Inspiruj się (podpatruj, jak uczą się inni; może mają pomysł, genialny patent, który i tobie ułatwi naukę).
  7. Zacznij od największego (nie zostawiaj tego, co najtrudniejsze lub tego, co najmniej lubisz na koniec; im bardziej będziesz znużony, tym trudniej będzie się skupić i wykonać zadanie).

Niech każdy zajmie się tym co robi najlepiej!

Nie musisz być dobry we wszystkim. Ci, którzy do tego dążą, skazują się na przeciętność.


DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH